I kölvattnet av videovåldsdebatten som “Studio-S-programmet dragit igång, följde också en debatt om den svenska biografcensurens vara eller icke varande. Sverige hade varit först med att instifta en biografbyrå som avgjorde vad medborgarna tålde och inte tålde att se. Visst hade det tigigare varit debatter om och kring filmcensur, men när den (senare) Oscarsbelönade - En amerikansk varulv i London skulle gå upp på svenska biografer så ansåg censuren att filmen behövde trimmas å det grövsta för att den svenska publiken inte skulle bli “förråad”. Det man måste minnas är också att man censurerat komedin “Titta vi flyger” året innan, där man helt resolut plockat bort en scen med “kung-fu-sparkar”, kung-fu, karate o dylika österländska kampsporter ansågs som “skadligt upphetsande” och censurerades alltid på film, helt eller delvis.
Så när John Landis fenomenala skräckkomedi skulle censureras agerade Expressens Mats Olsson med ett inlägg, det till höger, om hur han blivit förråad och hur absurt det var att just en film med komiska undertoner skulle censureras. Artikeln ledde till att Expressen gjorde uppföljare om biocensur och att även Film & Video senare publicerade alla censurklipp som den svenska biografbyrån gjorde. Något som kan liknas vid en innehållsförteckning - vill jag betala 50 spänn för att hyra en film som kortats med 5-10-15 minuter?
På det hela taget gav däremot artikeln i Expressen ingen omedelbar verkan. En amerikansk varulv i London censurerades och Rick Bakers fantastiska effekter kortades markant. Idag är filmen rena “barn-tv-skräckisen” jämfört med vad som visas på bio/video. Men för 30 år sedan var den alltså så förråande att Svensson absolut skulle hindras att se en man förvandlas till en varulv. Å andra sidan, nu 30 år senare är faktiskt den svenska filmcensuren nedlagd!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar