Summa sidvisningar

onsdag 30 mars 2011

Blandband - 1980

Långt innan spellistor på datorn eller på Spotify, nämligen på 80-talet, skapade man "fysiska spellistor" i form av blandband på kassett.
Ett blandband kunde vara en massa låtar bandade från radio, kompisens plattor eller den egna skivsamlingen komprimerad till essensen av njutning.
Många sammanställde även blandband på teman och gjorde blandbandandet till en konst.

Här på bloggen kommer blandbanden att bestå av uteslutande svenska låtar från ett specifikt år. Jag hade från början tänkt att kombinera nutid med historia och göra blandbanden i form av Spotify-listor, men då de flesta svenska plattor från 80-talet saknas på Spotify valde jag att istället gräva i min mp3-samling och lägga upp musiken som zip-filer för nedtankning.

Låtarna ryms på ett C-90 för den som vill återskapa det fysiska blandbandet. Blandningen bygger helt och hållet på min personliga smak och troligtvis kommer det fler än bara ett blandband för varje år men till en början betar vi av 1980 till 1989.
Och sedan börjar vi om igen å igen å igen... tillbaka till 80-talet.

1980 - Sida A - HÄR   Sida B - HÄR

8 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra Jocke! hade glömt ett flertal av låtarna. Den tar vi sa polisen!

    SvaraRadera
  2. kul men solklara hits den sommaren var väl Docent död-solglasögon, Ebbas -Staten och PFs Nu ska vi ha kul, iaf i min lilla värld, är din länk ihop mixad eller ligger låtarna fria?/Pecka

    SvaraRadera
  3. Pecka: Ungefär detsamma i Kristinehamn. Därför var det kul med lite "molniga" hits.

    SvaraRadera
  4. nu har jag kollat, kul om du fortsötter år efter år men då slutar det väl förståss i nåt hårdrocksträsk

    SvaraRadera
  5. ...och förresten, låtarna ligger fria. :)

    SvaraRadera
  6. Pecka: Jo, men visst var det de låtarna som var "hits" fast Solglasögon orkar väl ingen med på ett blandband. Men Ebba o PF tillsammans med t.ex Ståålfågel o Plast lär hamna på nästa blandband från 1980. Och klart som fan det blir hårdrock, men också trallpunk, indie och mer "allmän" pop. Glöm inte heller att i slutet av 80-talet hade vi starten på tidig döds o grind, samtidigt som Jakob Hellman o Perssons Pack gjorde fenomenal pop.
    Jag säger som Aschberg: Häng med!

    SvaraRadera
  7. såklart jag gör, sånt här ska bloggar innehålla ;)

    SvaraRadera
  8. Fortsätt gärna göra sånna här blandband, det är grymt gött att konka med i I-poden!

    Du har ju ett fantastiskt punklager som jag gärna hade spisat mer ifrån! Jag har tex försökt få tag på någonting med Råttorna ett bra tag, men varje gång jag mailar dom får man ett "Vad kul att du gillar oss, jag skickar en cd-kopia"... Sedan händer ingenting!

    SvaraRadera